Penyejuk Jiwa

Saturday 6 November 2010

muhasabah hati


membuka lembaran hari2 yg di lalui dgn assalammulaikum...
ternyta hati seseorg itu sukar untuk dilenturkan...
ana lgsung x rase marah, geram ttp sebaliknye kecewa dgn sikapnye spt itu... adkah Allah tlah menutup hatinye?? moga2 Allah still membuka pintu hidayah utknye..


membaiki hati:

Aku semakin menyadari bahwa kebenaran hanya bertumpu pada Allah, Dialah yang Maha Benar, sedang manusia memang tak pernah luput dari kesalahan dan kelemahan, tak ada lagi alasan untuk tidak meminta maaf dan saling memaafakan dengan sesama manusia..

Dialah Allah Yang Maha Sempurna, Dialah yang selalu memberikan yang terbaik untuk diri ini, namun terkadang diri ini tak menyadari itu.

Ketika aku meminta agar jalan dakwah ini dimudahkan, namun Allah memberikanku kesukaran, agar aku semakin kuat dalam melalui jalan dakwah ini... sehingga azzamku semakin tegap dalam jajaran mujahid yang selalu siap memberikan tinta untuk islam, dan agar imanku semakin kokoh untuk meyakini bahwa di setiap kesulitan pasti ada kemudahan... itulah janji Allah yang abadi dalam kitab suci.

RencanaNya adalah yang terbaik untuk hambaNya. Hadapi, hayati dan nikmati sebuah proses dalam jalan dakwah...

Allah tak pernah tidur, Allah tak pernah istirahat pula Allah tak pernah keliru, setiap desah suara kita, setiap aliran nadi kita, Allah Maha Tau segala yang kita perbuat... setiap keringat ini, setiap luka ini, setiap getir ini, Allah Maha Tau segalanya... biarkanlah hanya Allah yang akan menilai seluruh perjuangan, pengorbanan untuk mengukir tinta emas dalam dakwah.

Aku pun terpekur, tak terasa air mata membanjiriku...

Ya Allah ampunkanlah hamba yang penuh noda, tersadar bahwa manusia adalah tempat keliru, tiada daya upaya untuk hamba selain memohon ampunanMu... Hamba sangat yakin Kau Maha Bijaksana menetapkan segala sesuatu, beri hamba kekuatan ya Rabb untuk tetap teguh di jalan dakwah ini, untuk tetap memberikan sedikit cahaya dalam gelapnya gulita, meski hanya melalui senandung... bantu hamba untuk tetap lurus dalam jalan hidayahMu, agar tetap tegar dalam segala godaan, agar tetap terjaga dalam kemerosotan zaman dari nilai agama..ya Allah bimbinglah diriku agar selalu menjadi pembawa kesturi ditengah derasnya pergaulan zaman. Sungguh tiada daya upaya bagi hamba, selain dengan izinMu..

wassalam..

4 comments:

  1. SaLam nDoOw + saYunx dRi kjaOhaN :]
    akaK cHaT?.. .
    aKaK,,,tUe eKiN kEw?.. .
    tUe,,,dY tUju waT saPe?.. .
    akaK?.. .
    naPe jDi caMtUe kaK?.. .
    sTOrY cKiT bOLe?.. .

    jG drI kaK ;]

    ReplyDelete
  2. salam kak~
    semoga kuat eyh.
    xpa....itulah cbrn da'ie kn,,.
    kdg2 kte akn berhdpn mnde mcm 2.
    xpa kak,,,kita dah lihat iman n islam yg dia mksdkn...mgkn dia trlalu bersyukur.
    smoga kita xmenjauh drp nikmat iman n islam yg Allah bg~
    saya pn sakit ka~ sakit sgt tgk dia mcm 2. yg dh 'berbakul', yg dh 'bersendat'
    dia lari dr kita,,,sbb dia th kslpn itu....
    moga dikurniakan org yg memandu dia ke jln-Nya~

    ReplyDelete
  3. w.salam...
    syukran adik2 ku..
    nk cite ke?? x de cite pun..

    ReplyDelete
  4. LOve aKak:: sOe kaK.. . xYah stOry.. .
    paHe dH.. . sTuju aN ajiK.. .
    mOga aKak kWat yaa.. .

    ReplyDelete